Share |

“Medical card syarikat anda” VS “MAA medical card”

Sunday, April 24, 2011


Ramai yang tertanya2.. perlukah kita medical card seperti MAA medical card sedang kan kita mempunyai medical card yang di sediakan oleh pihak syarikat tempat kita kerja.. sebagai contoh.. semasa saya di NEC semiconductor malaysia.. tugas saya sebagai engineer telah melayakkan saya memiliki medical card ING yang di beri oleh NEC kepada saya dengan kadar maksimum sebanyak RM18,000 setahun.
alhamdullilah.. NEC ada bagi card tu..Tp saya tak pernah guna card tu.. tapi sahabat saya di sana pernah menggunakannya.. dia ada membuat pembedahan yg aku lupa pembedahan apa.. tapi kadar yang di kenakan adalah mahal sekali.. dalam RM11000. kalau ikut limit aku.. hanya rm18k.. so.. jikalau member saya itu guna card tu..so limit dia tinggal 7k sahaja.. selebihnya.. sekiranya had penggunaan telah abis digunakan pada masa akan datang.. beliau kene bayar guna duit sendiri..
Persoalan kepada keperluan memiliki medical card MAA ni selain dari medical card yang di sediakan oleh company adalah:-
  1. Limit kad company mungkin tidak mencukupi untuk keperluan anda.
  2. Medical card MAA ni murah jer.. 
  3. Jikalau kita tidak memiliki medical card MAA ni.. dan bergantung kepada medical card company.. dan sekiranya anda di buang kerja kerana penyakit kencing manis sebagai contoh maka secara automatiknya.. anda tidak akan dapat menggunakan medical card company kerana anda bukan lagi pekerja syarikat.. dan apabila pada waktu itu.. sudah terlambat untuk memiliki medical card MAA ni kerana… syarat utama untuk memilikinya adalah sehat tubuh badan. maka anda perlu mengeluarkan sendiri perbelanjaan untuk perubatan anda selepas di berhentikan.
  4. Time bersara.. time ni paling penting.. coz time bersara umur anda mungkin lingkungan 55 tahun.. dan mungkin akan mendapat berbagai penyakit pada masa itu kerana faktor usia.. dan selepas anda bersara.. anda tidak lagi akan dpt menikmati medical card company lagi.. dan mungkin anda terpaksa menggunakan wang KWSP anda untuk menampung perbelanjaan perubatan anda sekiranya keadaan memerlukan.
Dalam pada itu,ramai pekerja kerajaan berfikir, yang tidak perlu untuk mendapatkan medical card atau takaful kerana di beri kemudahan percuma di hospital kerajaan. tapi ada tahukah.. bahawa anda sebagai pekerja gov hanya akan mendapat kemudahan percuma untuk katil dan servis sahaja.. yang lain ada cost nya.. itu kenyataan yang perlu anda tahu..
Mungkin ramai yang tak memandang kehadapan di dalam perancangan kewangan mereka.. penting untuk memandang kehadapan agar kita akan sentiasa bersedia dengan apa yang akan datang..
untuk maklumat lanjut sila lawat sini
note:- company tempat kita bekerja amat penting kan keuntungan.. dan sekiranya kita ni sakit.. maka ianya adalah liabiliti kepada company.. anda rasa.. apakah yang akan dilakukan oleh bos anda kepada pekerja yg sakit dan tidak dpt menyumbang kepada perolehan company.. jawapannya.. anda sendiri boleh mengagaknya….

0 comments: