Share |

Mengapa Rakyat Malaysia Perlu Ada Kad Perubatan?

Sunday, July 3, 2011


Mengapa Rakyat Malaysia Perlu Ada Kad Perubatan?

Dianggarkan bahawa hanya sekitar 40% daripada penduduk negara ini, atau 10.8 juta rakyat Malaysia, mempunyai insuran perubatan. Ini meninggalkan purata seramai 16.2 juta orang tanpa polisi insurans kesihatan. Pada anggapan ramai, ini tidak mungkin merupakan masalah besar di Malaysia kerana pesakit selalu boleh merujuk kepada Hospital Kerajaan.

Sejak bertahun, kos tinggi di pusat perkhidmatan kesihatan swasta telah menyebabkan ramai pesakit untuk kembali ke penjagaan kesihatan masyarakat. Dan dengan kemelesetan ekonomi secara global, menyebabkan lagi ramai pesakit untuk mendapat rawatan dari hospital kerajaan.

Peningkatan Kos Bil Perubatan

Lapuran Dari Akhbar The Star Mac 14 2009

Di Malaysia, inflasi perubatan dianggarkan sekitar 15% setiap tahun. Ertinya, rawatan tidak sukar saperti pembedahan apendiks  yang kos nye RM1, 800 tiga tahun lalu telah meningkat ke sekitar RM3000 hari ini. Di seluruh dunia, peningkatan bil perubatan telah melampaui kadar inflasi umum setiap tahun. Dianggarkan bahawa rata-rata inflasi global perubatan sekitar 10% setiap tahun.

Dengan itu, siapa yang mampu untuk jatuh sakit hari ini? Untuk makluman anda  perkhidmatan rawatan kesihatan tidak datang dengan murah. Perkhidmatan rawatan kesihatan swasta adalah mahal (atau ada beberapa orang akan mengeluh terlampau mahal) kerana mereka adalah pusat meraih untung (profit-driven).

Saya selalu boleh pergi ke rumah sakit kerajaan???!!!

Ada perbezaan besar antara rawatan perkhidmatan kesihatan awam dan swasta di Malaysia. Pertama, sektor kesihatan awam terus dan senantiasa kehilangan ramai profesional perubatan terlatih ke sektor swasta yang membayar gaji yang lebih tinggi dan berpusat di bandar bandar besar dimana terdapat segala kemudahan. Selain itu, pusat kesihatan awam perlu memenuhi peningkatan jumlah pesakit dari penduduk Malaysia yang tidak mampu mengakses perkhidmatan kesihatan swasta .

Kehilangan pakar dan profesyional perubatan secara besar-besaran dan peningkatan tinggi pesakit telah mengakibatkan beban kerja besar untuk sistem penjagaan sektor kesihatan awam. Ketika ini, terdapat sekitar 39000 katil di sektor awam atau 77% dari jumlah tempat tidur rumah sakit di negara ini, sedangkan di sektor swasta hanya terdapat sekitar 12000 tempat tidur.

Tetapi terdapat hampir 9000 doktor di sektor swasta, berbanding dengan sekitar 13500 doktor yang berkhidmat untuk Kerajaan.

Jadi, nisbah doktor untuk tempat tidur rumah sakit masih rendah untuk sektor swasta, yang mempunyai satu doktor untuk menghadiri setiap 1.3 tempat tidur, berbanding satu doktor sektor awam untuk setiap tiga tempat tidur.

Akibatnya, pesakit di rumah sakit kerajaan menunggu lebih lama untuk mendapatkan perhatian perubatan dan mereka mendapat sedikit perhatian peribadi daripada doktor. Oleh kerana itu, cenderung terjadi kurangnya komunikasi antara doktor dan pesakit. Ia datang kembali ke pertanyaan apakah jika anda sakit atau kesakitan, anda akan menunggu untuk mencari rawatan perubatan?

Majikan saya sudah melindungi program kesihatan saya ???!!!

Ok, tapi berapa jumlah pampasan majikan anda melindungi? Perlu diingat bahawa sebahagian besar pengusaha hanya membeli rancangan minimum untuk pekerja dan perlindungan yang lebih kecil berbanding dengan peningkatan kos bil perubatan. Apa yang terjadi jika anda tidak lagi bekerja di syarikat atau syarikat menamatkan perkhidmatan anda kerana disebabkan sakit anda,  anda tidak boleh melakukan tugas anda lagi? Ingat, syarikat insurans mempunyai klausa di mana penyakit yang sudah ada sebelum itu tidak akan dilindungi kos rawatan. Tidak ada syarikat insurans di dunia yang akan menerima permohonan anda selepas anda telah didiagnosis dengan penyakit serius.

Jadi Bagaimana Saya Melindungi Diri Saya Dari Bil Perubatan Tinggi :)

Namun demikian, berkat pengenalan insurans kesihatan, kos perubatan tertentu yang dikeluarkan oleh pemegang polisi boleh diurus. Oleh kerana itu, dipandang sebagai semakin penting bagi individu untuk memiliki polisi insurans tersebut, dengan nilai pertanggungan yang wajar. Itu selalu baik untuk memiliki payung saat hari hujan. Kad Perubatan seperti payung.

Oleh kerana itu, Saya di sini menawarkan seperti payung cantik (kad kesihatan) jika anda memerlukannya. Saya yakin bahawa Kad Perubatan MedicaLife210 salah satu kad kesihatan terbaik setakat ini. Anda tidak akan silap dengan memilikinye.

0 comments: